Ca percepție, datorită trendului puternic de recuperare (hipsteristă și hiper-marketizată) a „românismului”, Valentines Day pierde din teren în fața Dragobetelui, dar asta nu prea contează pentru bugetul consolidat al lunii februarie, că banii oricum se cheltuie. Pardon, se investesc în consolidarea relațiilor.
#brandBerryHUB a vrut să afle ce cadouri se mai fac pe la noi în luna dragostei, indiferent dacă ocazia o reprezintă „kitsch-ul importat de la americani” (principala asociere spontană negativă) sau neaoșa zi românească a iubirii (care, surpriză, nu are asocieri spontane negative, cuvintele cheie fiind tradiţie, original, româneşte sau primăvară).
Cel mai des oferite cadouri cu această ocazie sunt florile, ciocolata și, mult mai redus, cinele (ieșirile în oraș) romantice.
Privind fără inimă la această perioadă și la cadourile oferite constatăm că dragostea locală e susținută cu produse globaliste:
* Florile: Ca în orice alt domeniu de la noi, date clare despre piața florilor sunt aproape imposibil de găsit, dar cvasi-totalitatea analizelor indică o piață de cca 100 milioane euro (cel puțin, cea fiscalizată). Importurile de flori sunt anual de 95-97 milioane euro, aproape 2/3 din ele fiind din Olanda. Mai mult de un sfert din volumele de vânzări se fac în lunile februarie și martie, mai precis între 14 februarie și 8 martie.
* Ciocolata: Evident, producția arborelui de cacao este foarte mică în România, ceea ce ne obligă să importăm fulgi de ciocolată, mai ales din Belgia. Chiar dacă mâncăm foarte puțină ciocolată comparativ cu restul europenilor (cam 1.5kg/an/persoană față de 10kg/an elvețienii sau chiar 3.2kg/an bulgarii) tot ajungem la volume interesante, anul 2021 fiind estimat la 1 miliard de euro, din care doar 200 milioane produsă local. Importăm, deci, 80% din produse. O problemă, din perspectiva noastră, o reprezintă și tipul de ciocolată pe care o mâncăm, ciocolata neagră având o cotă de piață de sub 2%, cea mai consumată fiind ciocolata cu lapte (93%). O veste bună, dacă ne este permis, o reprezintă faptul că a crescut consumul pralinelor, piața fiind estimată la cca 100 milioane de euro, acest aspect traducându-se și prin creșterea numărului de ciocolaterii artizanale.
Bugetul mediu alocat cumpărăturilor pentru manifestarea dragostei este de 200 lei, fiind cheltuit de bărbați 83% dintre bărbați și 64% dintre femei.
Asocierile clasice făcute cu ziua/zilele îndrăgostiților sunt: trandafir (dacă ar fi floare), paste (dacă ar fi mâncare) – probabil că „Doamna și vagabondul” e de vină și roșu cu nuanțe de roz (pentru culoare) – ceea ce nu ne surprinde, mai ales că a crescut consumul de vin roze.
Cel mai romantic oraș (adică orașul în care ar merge să sărbătorească iubirea cu partenerul/partenera) este considerat a fi Brașovul, dar noi punem această decizie pe seama pârtiilor de schi și suntem siguri că dacă iubirea era serbată oficial în iulie sau august câștigător era orașul Constanța.
La final, vă dorim să vă iubiți, dar pe nu tunuri (așa cum zicea Păunescu).
Date tehnice: studiu CAWI în perioada11 – 13 februarie, eşantion multistratificat, marja de eroare ±4,9%
Auto-denunț: Poza cu căpșunii înveliți în ciocolată este luată fără a cere permisiunea de pe pagina de socializare a ciocolateriei Luado din Brașov, pentru că ne plac foarte mult produsele lor chiar dacă nici ciocolata nici căpșunile nu-s din România. (Q.E.D.)
Sursă: https://www.facebook.com/luadochocolate